السيسي يوجه بتقنين المصانع غير المرخصة

عاطف عبداللطيف

رؤية

القاهرة – وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم (السبت)، بتقنين أوضاع المصانع غير المرخصة. وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية في الصعيد: “كل يومين تضبط أجهزة وزارة الداخلية مصانع بدون ترخيص، كان بيتعمل قضية.. قلت دي ناس حاولت تشتغل حتى لو كانت طريقتهم مش مظبوطة طيب أنا اخليه مظبوط”.

وأضاف الرئيس السيسي خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية في الصعيد، اليوم السبت: “اشرعنه واقنن وضعه.. مسكناك غلط تعالى نعمل الصح.. لو مسكتوا مجموعة مصانع في القاهرة طيب أقرب منطقة فين؟، أقله تعالى اتحرك واشتغل وقنن وضعه ومش بنقنن الوضع علشان أخد منه حاجة، واوعى تكون فاكر أن بنتصيد الغلط.. انت حاولت حتى لو غلط، إحنا معاك في المحاولة بس متعملش غلط.. قولي الموضوع ده حجم المصانع قد ايه وحجم الأشغال؟.. اطمن بقى على التسويق هل إنتاجه ده قدر يبقى ليه نفاذ في الأسواق ولا إيه؟، بحسب موقع المصري اليوم الإلكتروني.

وتابع السيسي: “بطرحه على الناس علشان تسمعنا علشان تعرف إن الحركة بناء مش حساب.. القضية عاوزك تبقى كبير وحاجة حلوة قوي في مصر.. تعالى نشتغل سوا أنا مش باصص على الإيجار ولو عاوزين تخفيض أكتر من كده ماشي.. اوعوا تفتكروا أن لما جينا نتكلم عن المجمعات الصناعية لما اتكلمنا عليهم قولنا نعمله علشان نوفر وقت للناس.

وأكمل الرئيس المصري: “بوفر الأرض وارفقها وابني عليها واديك الترخيص كمان يعني تلاتة أربع المشوار.. طيب أنا أقدر أعمل تاني مجمعات زي دي؟، قوي سهل خالص نقدر نعمل قد ده 10 مرات”.

ربما يعجبك أيضا