سبب وفاة البلوجر المصري أحمد مانو

علي محمد
سبب وفاة البلوجر المصري أحمد مانو

توفيّ البلوجر المصري أحمد مانو، أمس الأربعاء 19 يونيو 2024، عن عمر يناهز 28 عامًا، إثر حادث مأساوي خلال ممارسته رياضة الباركور.

وفي تفاصيل وفاة أحمد مانو، كان يُمارس رياضة الباركور في أحد الأماكن المُخصصة لذلك، خلال إحدى حركاته، سقط على رقبته، مما أدى إلى إصابته بكسر في الفقرات العنقية، وفق ما أعلنه مدربه الشهير عمر ياسر عبر حسابه الرسمي.

وفاة أحمد مانو

رحل عن عالمنا أحد نجوم السوشيال ميديا، أحمد مانو، إثر تعرضه إلى إصابة خطيرة في العمود الفقري.

 

عرض هذا المنشور على Instagram

 

‏‎تمت مشاركة منشور بواسطة ‏‎Ahmed Mano‎‏ (@‏‎ahmedmanopk‎‏)‎‏

وأكد مُدرب الباركور عمر ياسر وفاة أحمد مانو، عبر منشور شخصي على حسابه على إنستجرام، قائلًا: “ربنا يرحمك ويغفرلك يا طيب.. عيدك فى الجنة يا بطل.. ربنا افتكرك في أفضل أيامه”.

وتابع بتفاصيل الحادثة: “كان بيتمرن عادى زى كل يوم ووقع على أول جزء من ظهره تحت رقبته بالظبط على مرتبة، وفضل ساعتين من بعد الواقعة مش قادر يتحرك، والإسعاف جت نقلته للمستشفى، ولما عمل آشعة مقطعية على ظهره لقوا إن فيه فقرات في ظهره اتحركت من مكانها وضغطت على الغضروف”.

@ahmedmanopk شاهد ابدااع🔝🌪 وتميز مانوشهيدالباركور😎💯✌️في قلباته الجامدة🤸‍♀️❤️‍🔥 والطفل الصغير اتصدم😱🫠من الشهيد ماانو🦾✔️ #ahmedmanopk #asmrsounds #baki #gamingontiktok #goclamdep ♬ Unstoppable (Slowed & Reverb) – Sia & sped up + slowed

واستكمل: “قالوا إن كل ده بس من الوقعات المتكررة اللى كان بيعملها ف الشارع ودي حاجات متراكمة، وكان محتاج يعمل عملية في النخاع الشوكي، فضل 8 أيام فى غرفة العمليات مش عارفين يعملوا العملية بسبب إن فيه تورم بين فقرات ظهره فكان لازم ياخد علاج عشان التورم يخف ويقدروا يعملوا العملية، لكن للأسف حالته كانت بتسوء أكتر ومقدرش يستحمل، وربنا افتكره قبل ما يعمل العملية، ادعوله بالرحمة والمغفرة”.

ربما يعجبك أيضا