وفاء عامر: بيومي فؤاد لم يخطئ في حق محمد سلام

وفاء عامر: مواقع التواصل سبب الفتنة بين محمد سلام وبيومي فؤاد

أحمد العشري
وفاء عامر

تحدثت الفنانة المصرية وفاء عامر، عن هجوم الفنان بيومي فؤاد على زميله محمد سلام بسبب اعتذار الأخير عن دوره في مسرحية “زواج اصطناعي”، ضمن موسم الرياض، قائلة إن الطرفين لم يخطآ.

وقالت وفاء عامر، خلال مداخلة تلفزيونية عبر برنامج “تفاصيل”، للإعلامية نهال طايل، الذي يعرض عبر فضائية “صدى البلد 2”: “بيومي فؤاد كان بيتكلم من منطلق تاني.. أنا مش هدافع عن الإتنين أنا هتكلم بشكل حيادي كل شخص له وجهة نظر، هل مصانع الأسحلة اللي بيقتلوا بيها فلسطين بمنتهي القسوة وقفت!؟.. هل الأرض بطلت تطرح!؟، ده اللي كان عاوز يقوله بيومي فؤاد ومحمد سلام”.

وفاء عامر تكشف عن رأيها في أزمة محمد سلام وبيومي فؤاد

أشارت وفاء عامر إلى أن الفتنة التي حدثت بين الفنان بيومي فؤاد ومحمد سلام، كانت بسبب مواقع التواصل الاجتماعي وكل شخص منهما كان يعبر عن رأيه، موضحة أنها لم تلقِ باللوم على الفنانين الذين ذهبوا لفعاليات موسم الرياض في وقتنا الحالي، لأنه يجب أن تستمر عجلة الإنتاج.

واختتمت وفاء عامر، حديثها قائلة :”في ناس كانت وجهة نظرها إن الفلوس اللي كان هياخدها محمد سلام من المسرحية يتبرع بيها للهلال الأحمر وكان راح السعوية يعرف الناس القضية علشان تدعم أكتر.. أنا واحده كان ممكن أطلع على المسرح إعمل إسقاط على ما يدور وكنت أخد تعاطف الناس في أيدي علشان أقولهم الناس اللي هناك في فلسطين لا تستحق ذلك العنف”.

أزمة تصريحات بيومي فؤاد

كان رواد مواقع التواصل تداولوا فيديو للفنان بيومي فؤاد، وهو يهاجم زميله الفنان محمد سلام، بسبب اعتذاره عن عرض مسرحية “زواج اصطناعي” بسبب الأحداث المأساوية في قطاع غزة، مما اعتبروه مزايدة عليهم، وأنه بذلك يهين الفن الذي يقدمه.

وقال بيومي في الفيديو المتداول: “أنا فنان مصري وليا الشرف جيت المملكة العربية السعودية وليا الشرف عشان نقدم فننا، إحنا مش جايين نضحك إحنا جايين نقدم فننا… احنا محتاجنكم وانتوا محتاجينا”.

وأضاف بيومي: “كتر خيركم كتر خيركم، إحنا بنتعب وبنشقى عشان نقدم فن مش عشان نضحك، ولو الموضوع كدا يبقى في فنانين من أيام نجيب الريحاني لحد محمد أنور، مفروض ينتحروا”.

وتابع: “من حقك إنك تعتذر عن المسرحية لكن مش من حقك إنك تغلط في فنك، إحنا مبنجيش علشان نضحك حضراتكم، إحنا بنقدم فننا المصري وانتوا بتحترمونا واحنا بنحترمكم جدا جدا”.

واختتم بيومي فؤاد حديثه: “شيء عظيم إن الفنان يبقى ليه جمهور في كل الدول.. شيء عظيم إني أخرج أتصور مع شاب سعودي أو سيدة سعودية وهي تعلم إن أنا مصري أنا بشرف بلدي، أنا فنان مصري وليا الشرف”.

ربما يعجبك أيضا