مصرية تحصد ميدالية فضية في مصارعة الذراعين.. تعرف على قصة "مريم" أقوى نساء العالم


٣١ أكتوبر ٢٠١٩ - ٠٦:٤٤ ص بتوقيت جرينيتش

كتبت – سهام عيد

فازت اللاعبة المصرية مريم محمود بالمركز الثاني وحصلت على الميدالية الفضية في بطولة العالم لـ "مصارعة الذراعين"، المقامة برومانيا.

وعبرت مريم عن سعادتها في تصريح خاص لـ"رؤية" من رومانيا، قائلة: "إن الله ألهمني قوة من عنده، وفي عز ضعفي لإنه عارف أنا طلع عيني قد إيه تدريب، ومكملات، وفلوس، وضغط ميستحملهوش بني آدم، بس مكسرش بخاطري، وفرحني بميدالية واحده فضه".




وكتبت مريم في تدوينه على حسابها بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، "بطولة رومانيا دي أصعب بطولة حضرتها في حياتي حرفيا.. عارفين يعني إيه أسافر في نفس يوم اللعب وأما أوصل المدينة بعد سفر ١٢ ساعة من غير نوم ويا دوب مش فاضلي غير ساعتين أنامهم وأقوم أشارك في بطولتي وأروح ملاقيش حجز فندق وراح مني الدراع الشمال بسبب إن التأشيرة مطلعتش، بجد إنا مش مصدقه سبحان الله ربنا اداني وألهمني قوة من عنده فعز منتهي الضعف لإنه عارف أنا طلع عيني قد إيه تدريب ومكملات، وفلوس قد كده وضغط ميستحملهوش بني آدم بس مكسرش بخاطري، وفرحني بميدالية واحده فضه".

ولفتت مريم إلى أنها تأخرت في الوصول إلى رومانيا بسبب حصولها على التأشيرة متأخر مما أدى إلى عدم مشاركة في أول يوم للبطولة بشأن الذراع الأيسر، وبالتالي لم تسجل أي نتائج خاصة به، بينما لحقت في وقت قياسي باللعب بذراعها الأيمن وحققت الفوز بالمركز الثاني، فيما حصلت فتاة كازاخستانية بالمركز الأول.



كما نشرت مقطع فيديو عن الماتش النهائي الأول، مشيرة إلى أنها كانت أحق بالحصول على الميدالية الذهبية: "يعني حرام أنا منزلة ذراعها والحكم يقولي لا لسه، لسه إيه بس.. كان الذهب المفروض يبقي من نصيبي، بس الحمد لله".




كانت تلعب مريم برفقة  8 لاعبين آخرين من بينهم 2 من كازاخستان، و2 من روسيا، و2 من تركيا، وواحدة من بيلاروسيا.

تشارك مريم في البطولات الدولية، وتسافر على حسابها الخاص كل عام، مع متابعة الإجراءات مع الاتحاد المصري، إلا أن هذا العام كان ذات طابع خاص حيث أنه آخر عام لها في الناشئين "تحت الـ21 سنة"، كما أنها لعبت في ظروف صعبة وضغط.

تضيف: "حتى بابا وماما مكنوش متوقعين الفوز، وقالوا يسفروني وخلاص عشان دي آخر مرة، وأنا في الناشئين وميضيعوهاش عليا عملت عملت، معملتش خلاص يبقى عملت اللي عليا ومحدش كان حاسس إني هعمل حاجة، وكسبت كل الماتشات بسهولة وجيت في النهائي خسرت للأسف، رغم إن الماتش كان بتاعي أساسا وكنت منزلة ذراع البنت خالص لقيت الحكم بيقولي لاء، قعدت اضغط لحد ما لأسف اتغلبت فيه البنت من كازاخستان".


من جانب آخر، عبر مدربها الخاص كابتن هاني خليل عن سعادته وفخره بها.



وكتب خليل عبر حسابه الخاص بموقع "فيس بوك": "مليون مبروك للاعبة مريم محمود المتولي الفوز بالمركز الثاني، والميداليه الفضية في بطولة العالم برومانيا".

وتابع: "رغم كل الصعوبات والعقبات اللي قابلتها، رغم الإجهاد والتعب النفسي، والبدني إلا أنها أثبتت أنها تمتلك القوة والقدرة على التحدي، أثبتت أنها تمتلك عزيمة من فولاذ تتحدى كل الصعوبات، وتفوز عليها".

في المقابل، وجهت مريم كل الشكر لكابتن هاني على تشجيعه وتحفيزه لها دائمًا.



كما عبرت إيمان عبدالتواب – والدة مريم - عن فخرها بابنتها، وكشفت عن حب الشعب الأفريقي للمصريين حيث أشارت عن شخص نيجيري هنأ مريم وسلمها الميدالية بنفسه معبرًا عن سعادته أنها مصرية".




وكان لـ"رؤية" لقاء خاص مع بطلة العالم في مصارعة الذراعين "مريم محمود" يمكن الاطلاع عليه من الرابط التالي:

اضغط هنا 

أو مشاهدة الفيديو التالي:




التعليقات

  1. مسكين ٠٨ نوفمبر ٢٠١٩ - ٠٧:٠٢ م

    ياخرابى يامريم دنا مسكين ثورنجى وخايق اقولك برافو ومبروك تروحى واخدانى بواحد بوكس ينومنى شهر بالمستشفى والمصريين بيقولو العمر مش بعزئه يامريم

اضف تعليق