كزبرة يرد على منتقدي تكريمه من الجامعة البريطانية: اتظلمت كتير

أحمد العشري
تكريم كزبرة من الجامعة البريطانية

انتشرت في الساعات الماضية انتقادات بشأن تكريم مغني المهرجانات والممثل أحمد بحر الشهير بـ”كزبرة” من الجامعة البريطانية، التي كرمته على فيلمه الأخير “الحريفة”، والذي حقق نجاحًا كبيرًا في صالات العرض السينمائية.

وسخر عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعي من كزبرة؛ بسبب التكريم، وجاءت أبرز التعليقات الساخرة “لما تشوف الفنان كزبرة بيتكرم من الجامعة البريطانية.. هتفهم ليه بتستلم شهادة التخرج بتاعتك مبرومة”.

تكريم كزبرة في الجامعة البريطانية

كزبرة يعلق على انتقادات تكريمه من الجامعة البريطانية

من جانبه، رد كزبرة على سخرية رواد مواقع التواصل الاجتماعي من تكريمه في الجامعة البريطانية، ونشر عبر صفحته الشخصية رسالة قال فيها: “في ناس كتير عمله شير عليه وزعلانين اني بتكرم ومش حبين تكريمي وإن فيه ناس أكتر مني تستحق.. أولا أنا أقل خلق الله وفعلا في ناس أكتر مني بكتير تستحق بس أنا مش عايزك تحكم عليا من بعيد أو إن أنا شخص تريند وجت معايا صدفة”.

وأضاف: “أنا راجل اجتهدت وتعبت واتظلمت كتير أوي ومكنتش بيأس وكنت حاطط ربنا طول الوقت قدام عنيا وكنت عارف إن هييجي يوم وربنا هيفرجها وهيعوضني والحمدلله حصل ورضي ربنا عليا كان أكتر ما كنت أتوقع وفعلا لكل مجتهد نصيب”.

رد كزبرة على منتقدي تكريمه من الجامعة البريطانية

تابع كزبرة في منشوره: “أنا اجتهدت فا ليه في ناس مستكترة عليا الفرحة وطول الوقت شايفين إني مستهلش أي حاجة.. عامةً ربنا يسامح أي حد بيقول عليا كلمة مش صح وربنا يدي كل واحد علي قد نيته وإن شاء الله الفترة الجاية هتكرم في كل انحاء العالم، موجهًا لكل شخص وصفه بالـ”فاضي ومركز مع غيره”: “أتمني تركز مع نفسك وفي شغلك وحب الخير لغيرك وصدقني محدش هياخد رزقك بس انت اجتهد وحب عملك وارضي بالمكتوب”.

يذكر أن الأزمة التي أثيرت بسبب تكريم صناع فيلم الحريفة من الجامعة البريطانية، الذي طرح في مسابقة موسم أفلام نصف السنة، وحقق نجاحًا جماهيريًا كبيرًا في السينمات، وشارك فيه بجانب كزبرة الفنانين نور خالد النبوي، وأحمد حسام ميدو، ومجموعة من الشباب الصاعدين.

ويشارك حاليًا مغني المهرجانات في مسلسل كوبرا مع الفنان محمد إمام الذي يعرض ضمن سباق موسم رمضان 2024، ويعرض عبر فضائية إم بي سي مصر، ومنصة شاهد الإلكترونية، ويشارك فيه بجانب الاثنين الفنانين، منة فضالي وهشام إسماعيل ومحمد ثروت ومحمود عبدالمغني.

ربما يعجبك أيضا