مرتضى منصور يدخل في أزمة بيومي فؤاد ومحمد سلام: «هتبقى أمينة رزق»

«هتبقى أمينة رزق».. مرتضى منصور يهاجم محمد سلام بسبب بيومي فؤاد

أحمد العشري
مرتضى منصور ومحمد سلام وبيومي فؤاد

هاجم المستشار المصري مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك الأسبق، الفنان محمد سلام؛ بسبب اعتذاره عن تقديم مسرحية “زواج اصطناعي” في موسم الرياض، بالمملكة العربية السعودية، مما اضطر الفنان بيومي فؤاد، للخروج ومهاجمته.

وقال مرتضى منصور، في فيديو متداول، عبر مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة، موجهًا كلامه لـ محمد سلام: تسببت في الإحراج لأي شخص سيحاول أن يتابع عمله في الوسط الفني، وخاصةً ممثلين الكوميديا، متابعًا: “وبعدين طيب لو حد اشتغل على المسرح في مصر وضحك الناس هيكون عادي، ولا هي القصة في الرياض وأي حد هناك يبقى خاين”.

مرتضى منصور يتدخل في أزمة بيومي فؤاد ومحمد سلام

وجه مرتضى تساؤلات لمحمد سلام، قائلًا: ماذا إذا استكمل أحد عمله في تونس؟ ماذا إذا أقيم مهرجان جرش؟ سيكون من يعمل بهم خائنين أيضًا؟ متابعًا: “علشان كده زميلك بيومي فؤاد اللي أنا معرفهوش شوف مكتوب عنه ايه؟ الخاين العميل، وكأنه هو اللي بيضرب أطفالنا، وكل ده بسببك إنت، وإنت اللي عملت كده في زملائك”.

بيومي فؤاد ومحمد سلام

بيومي فؤاد ومحمد سلام

وتابع: “عايز تعتذر حقك وأنا لو مكانك هعتذر مش هروح، بس لو جالك عمل كوميدي هنا في مصر مع علي ربيع مثلًا هتمثل؟ طيب لو جالك مع أحمد مكي وإنكم تكملوا الكبير أوي مش هتمثل؟، ولا هتقعد تعتذر ومش هتعمل كوميدي وهتبقى أمينة رزق”، منوهًا عن تحذيره قبل ذلك من تصفية الحسابات على مواقع التواصل الاجتماعي.

وعبر المستشار مرتضى منصور، عن استياءه الشديد من كل ما يحدث مع بيومي فؤاد، رغم أهلويته الكبيرة، واعتباره منافسًا له، ولا يطيقه على المستوى الشخصي، ولكنه غاضب من أجله؛ لأنه يهان بطريقة سيئة جدًا على مواقع التواصل الاجتماعي، ويهتك عرضه، ويتهم بالخيانة، ناهيًا حديثه لمحمد سلام: “كان ممكن بورقة صغير تنهي الموضوع وزي ما أخدت العربون في السر كنت اعتذر في السر”.

@mortadamansour.2من وجهة نظري مش وقت تصفيه حسابات قصه محمد وبيومي فؤاد♬ الصوت الأصلي – مرتضى منصور

أزمة بيومي فؤاد ومحمد سلام

كان الفنان بيومي فؤاد، أثار حالة من الجدل، خلال الأيام الماضية، بعدما انتقد طريقة اعتذار الفنان محمد سلام عن مسرحية زواج اصطناعي بالسعودية، واستبداله بالفنان محمد أنور، مشيرًا إلى أنه فنان مصري وله الشرف للتواجد في السعودية وتقديمه فنه”.

وأضاف بيومي فؤاد، في الفيديو الذي هاجم فيه محمد سلام: “إحنا مش جابيين نضحك إحنا جابيين نقدم فننا.. إحنا محتاجينكم وأنتوا محتاجينا.. كتر خيركم كتر خيركم، إحنا بنتعب ونشقى عشان نقدم فن مش عشان نضحك، ولو الموضوع كدا يبقى في فنانين من أيام نجيب الريحاني لحد محمد أنور، مفروض ينتحروا”.

 

ربما يعجبك أيضا