رامي صبري لمنتقدي الفنانين: «قضية فلسطين مش هتقف لو بطلنا نغني»

أحمد العشري
رامي صبري

عبر المطرب المصري رامي صبري، عن غضبه واستياءه من مطالبة الجماهير للفنانين بإيقاف أعمالهم وعدم إحيائهم للحفلات في ظل الظروف الصعبة التي يمر بها الشعب الفلسطيني.

ووجه رامي صبري رسالة إلى منتقدي إحيائهم الحفلات، من خلال بث مباشر له من حمام السباحة، صباح اليوم الأحد 10 ديسمبر 2023، يقول فيه: “بشوف تعليقات غريبة لما بنزل على حفلات حضرناها.. مش فاهم إنت بتغني إزاي وفلسطين بتتضرب.. إحنا أكيد مع فلسطين وضد الضرب وضد الناس اللي بتموت”.

رامي صبري وفلسطين

رامي صبري وفلسطين

رامي صبري يرد على منتقدي إحياءه حفلات

أضاف رامي: “لكن مش هتقف على شغلنا ونفضل قاعدين ناكل ونشرب وننام واللي بيكتب كده بيكتب على أساس إيه دا شغلنا وكاتبين عقود إنترناشونال ومش عقود صغيرة نقدر إننا منشتغلهاش”، مشيرًا إلى أنه يتعجب كثيرًا ممن يعترضون على إحيائهم الحفلات وتقديم الأغاني، ويحزن كثيرًا عندما يجد البعض يفكرون بهذه الطريقة.

رامي صبري وفلسطين

رامي صبري وفلسطين

وتابع: “فلسطين بتضرب من قبل ما إحنا نيجي الدنيا يعني نعمل إيه آه لازم نقف ونعمل اللي علينا وممكن نغني وندفع فلوس ليهم ونتضامن لكن نوقف شغلنا هنعمل إيه؟”، موجهًا بعض الأسئلة للمنتقدين: “هل إنت مش بتتفرج على الماتشات اللي شغاله؟ مش بتدفع فلوس تروح تتفرج في الاستاد على الزمالك والأهلي؟ مش بتتفرج على ليفربول ومحمد صلاح؟ مش بتخرج وتعيش حياتك؟ طيب بتخرج ليه طالما فلسطين بتضرب وبتموت يعني هنموت إحنا كمان؟”.

رامي صبري وفلسطين

رامي صبري وفلسطين

واختمم رامي صبري حديثه موضحًا أن الأمر بالنسبة لهم لا يقتصر على الرزق، فلا يوجد شيء في المزيكا يسمى رزق فقط، فهم يمضون على عقود وشروط جزائية كبيرة، لافتًا إلى أنهم من الممكن أن يحيوا الحفلات ويدفعون أجورها لفلسطين، مضيفًا: “قضية فلسطين مش هتقف لو أنا بطلت غناء”.

ربما يعجبك أيضا